Llou; röstar för jämlikhet

Jag vet inte om ni alla är medvetna om att det nu pågår en ganska stor debatt (främst på amerikanska bloggar och nyhetssidor) angående homo-äktenskap. En av kandidaterna till Miss USA, Miss California, uttalade sig negativt om detta och påstod att äktenskap endast borde vara mellan en man och en kvinna. Detta har orsakat stor rabalder. Alla möjliga personer har stått i kö för att uttala sig i frågan, och självfallet vill jag inte vara sämre själv.

För det första vill jag understryka att jag inte tycker illa om Miss California bara för att hon väljer att uttrycka sin åsikt; alla han yttrandefrihet och så har även hon. Däremot tycker jag att hon kunde uttryckt sig på ett mer diplomatiskt sätt, "no offense" räcker liksom inte.

För det andra tycker jag att det är en absurd diskussion. Homosexuella är lika mycket människor som heterosexuella, de borde ha lika många rättigheter (och samma, framförallt) som alla andra. Vad är det egentligen att diskutera?
De vanliga motargumenten brukar komma från religionen. "Gud skapade Adam och Eva, inte Adam och Steve" osv. Men så vitt jag vet är "Älska din nästa" ett väldigt viktigt budord. Bibeln säger för tusan inte: "Älska din nästa, men skit i de homosexuella!". Och de homosexuella i USA kräver inte att få ett religiöst äktenskap, de kräver bara ett statligt äktenskap. Det är inte mycket begärt.

Och varför ska vi egentligen kalla det homo-äktenskap? Borde det inte bara heta äktenskap, rätt och slätt?


Kommentarer
Postat av: Rospanda

Jag är inte heller emot homoäktenskap. Men jag fattar inte riktigt varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, när kyrkan själv är så öppet emot homoäktenskap.

2009-04-22 @ 22:30:22
Postat av: Llou

men dom kräver ju inte att få gifta sig i kyrkan! det enda dom vill är att ha få ett äktenskap som statlig ser samma ut som vilket äktenskap som helst.

2009-04-23 @ 21:55:44
URL: http://killingalllights.blogg.se/
Postat av: någon?

Att de får gifta sig statligt har jag inget emot. Men nu, i Sverige, har det precis gått igenom i riksdagen att de ska få gifta sig kyrkligt också. Det mest absurda är att de enda som röstade emot var Kristdemokraterna. Det är helt sjukt att de ska gifta sig i kyrkan när det står klar och tydligt i bibeln att homosexuella förtjänar döden m.m.



Var bara tvungen att tillägga det :)

2009-04-24 @ 20:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0